Tisztelt Szerők, Látogatók!

A Láncolat Műhely weboldalának munkáját 2017 szeptemberétől a Comitatus internetes irodalmi folyóirat (www,comitatusfolyoirat.blogspot.com) váltja fel.
A továbbiakban közlésre szánt írásműveket, egyéb alkotásokat a comitatusfolyoirat@gmail.com email címre várunk. A megadott elérhetőségen az itt megismert kritikusok bírálják el a küldeményeket és reagálnak a küldött anyagokra.

Szinay Balázs,
főszerkesztő

2011. április 22., péntek

"Aki halott, megbocsát"

with 6 comments
Húsvét vasárnap reggelén gondolataimba mélyedve, a feltámadás reménykeltő üzenetével a lelkemben, igyekeztem fiam sírjához, a temetőbe. Az ünnep, sok évvel később is fájdalmas nélküle. Talán azért is, mert minden ünnepet gyermeki áhitattal várt, és élt meg még felnőtt korában is. Érezte talán, hogy nagyon rövid idő alatt kell magába szívnia a földi élet minden csodáját, hogy aztán idejekorán – 26 évesen -magával vigye végtelen útjára.

Hálás vagyok, hogy a huszonhat év alatt, amit együtt tölthettünk itt a földi létben, hozzásegíthettem őt a vágyott útravalóhoz, a meghittség, a nyugalom, a békesség, a szeretet ajándékaihoz, és ma is visszaidézhetem az ünnepek fényétől még csillogóbb szemét, hálás mosolyát.
Fájdalmas, mégis gyönyörű percek azok, amikor ünnep idején már reggel korán gondolatban újra együtt vagyunk.
Ahogy mindig, ezen a reggelen is könnyeimmel küszködve suttogtam el sírjánál, hogy mennyire szeretem. Szememmel végigsimogattam a szomorkásan mosolygó, színes árvácskákat, szívmelengető hálával gondoltam a lányomra, aki már napokkal Húsvét előtt kedves kis barkadíszt készített a síron, apró, színes tojásokkal, festett, fából készült kis nyuszi és csibefigurákkal. Könnyeimen át figyeltem egyre lassúbb, nehezedő mozdulatait, hiszen édes terhét, gyermekét hordta hét hónapja a szíve alatt. Gyermekét, akit bátyja soha nem emelhet már boldogan a magasba, akit nem taníthat labdázni, és úszni sem…A testvérére gondolt, aki annyira hiányzott neki, akivel már nem oszthatja meg többé örömét – a legnagyobbat sem, hogy hamarosan anya lesz. Visszafojtottam hát könnyeimet, nem szóltam, csak csendben figyeltem lányom elhomályosuló szemét, fájdalmas mosolyát az arcán, ahogy díszítés közben gyermekkoruk közös emlékeit idézte. Csak annyit tehettem, hogy hagytam emlékezni…

Szemem ezen a reggelen is végigsimította még a lobbanó gyertyákat, majd vízért indultam, hogy ne szomjazzanak az ünnepi díszbe öltözött, színes virágok. Mindkét kezemben öntözőkannával közeledve érkeztem visza a sírhoz, ahol egy idegen asszonyt láttam lehajolni. Talán, majd ha közelebb érek – gondoltam – biztosan megismerem, kicsoda ő… Elérzékenyültem, ahogy közeledvén láttam: mintha simogatná a feldíszített barkaágakat…
Az asszony jólöltözött volt, talán hetven éves lehetett. Többre nem emlékszem, mert szinte megbénultam a következő pillanatban. Az idős hölgy egyenként szedte le a barkaágról a színes nyuszi-figurákat, tojásdíszeket, és határozott, gyors mozdulatokkal rakta ballonkabátja zsebébe, miközben zavartan nézegetett – éppen az ellenkező irányba, mint ahonnan én érkeztem a vízzel teli edényekkel. Megálltam a sírnál, talán néhány méterre tőle, és a döbbent csendben végre meghallottam a saját hangomat:
önnek is meghalt talán a fia, asszonyom? Szinte kiszakadt belőlem a fájdalmas kérdés. Nem válaszolt persze, és kezével mohón szorítva zsebének tartalmát, egyre a szemembe nézett. Kérdésemet megismételtem, aztán kitört belőlem a tehetetlen, fájdalmas sírás. Az asszony még mindig némán a szemembe nézett, miközben lassú, határozott léptekkel hirtelen eltávozott, jobb kezével görcsösen szorítva zsebének tartalmát.

A sírás abban a pillanatban nem a gyász miatt tört ki belőlem. Lányomra gondoltam, és a meghitt pillanatokra, amikor könnyes szemekkel, a kedves emlékeket idézve díszítette a sírt néhány nappal az ünnep előtt, gyermekével a szíve alatt már nehezen
hajladozva...
Vajon milyen világra születik az a kisgyerek, ha a meglett korú, idős ember tudata – akitől kiteljesedett bölcsességet várunk - ennyire sérült? Vajon milyen kincseket visz magával földi életéből ez az idős asszony végtelen útjára, hiszen korából ítélve az indulás már nem is olyan távoli? Vajon hiszi-e az örök életet, a feltámadást?

„Aki halott, megbocsát,
ragyog az ég sátra.”
(Babits Mihály: Húsvét előtt)




6 megjegyzés:

  1. Kedves Vali!

    Olvastam fájdalmas, megdöbbentő írásodat.
    Itt nincsenek jó válaszok...
    A sírkertek tolvajait valahogy mindig fiatal suttyóknak képzeli el az ember, akik rosszul értelmezett poénból fosztogatják, rongálják a sírokat.
    Remélem a néni nem lett visszatérő látogató...

    Üdv: Heni

    VálaszTörlés
  2. Kedves Vali!

    Rendkívül fájdalmas az írásod..:(
    Könnyek nélkül nem is tudtam elolvasni..

    kegyetlen világban élünk..és az emberekre sokszor szavakat sem találok..sírgyalázók..szörnyű

    szeretettel kívánok jót Neked, Éva

    VálaszTörlés
  3. Régi történet, és fájóan igaz, Kedves Éva és Amarilla... Az ünnep kapcsán mindig felbukkan bennem ez az emlék is. Köszönöm! Legyen szép ünnepetek!

    VálaszTörlés
  4. Na, igen...
    Olvastalak. Szívszorító az írás. A kérdésfelvetés a végén pedig rátesz mégegy lapáttal. Nagyon mélyenszántó az egész. Végső kérdésedre a választ szerintem mind tudjuk, nem szükséges kimondani.
    Mindenesetre mindig örülök tartalmaidnak, mégha többször fájdalmasak is.

    VálaszTörlés
  5. Nekem öröm, ha így érzed, így értékeled, Balázs. Tudod, már talán elfogadtam, hogy az élet része a fájdalom is. Milyen furcsa is volna, ha sohasem lennénk szomorúak...? Csak hát, vannak, akik tabuként kezelik ezt a létérzést. Így voltam ezzel én is, és ma már nem bánom, hogy beszélek róla. Nem jó, ha belénk kövesedik a magányos fájdalom...

    VálaszTörlés
  6. Most találtam rá erre a nagyon szomorú, megdöbbentő írásra. Érzem, és megértem tehetetlenségedet, és kérdésed is okkal vetődik fel, sajnos ilyen élményeink is vannak. Mi, azért neveljük őket a jóra Valikám, és tudom azt teszed...hiszen már azóta, azt teszed.

    VálaszTörlés

► Üzenőfal / Kiajánló: itt osszthatod meg az által ajánlott műveket!


Üzenőfal használat: A fenti gombok segítségével be tudtok jelentkezni. A "Guest" opció azt jelenti, hogy egyszerűen csak begépelitek a neveteket.