Tisztelt Szerők, Látogatók!

A Láncolat Műhely weboldalának munkáját 2017 szeptemberétől a Comitatus internetes irodalmi folyóirat (www,comitatusfolyoirat.blogspot.com) váltja fel.
A továbbiakban közlésre szánt írásműveket, egyéb alkotásokat a comitatusfolyoirat@gmail.com email címre várunk. A megadott elérhetőségen az itt megismert kritikusok bírálják el a küldeményeket és reagálnak a küldött anyagokra.

Szinay Balázs,
főszerkesztő

2011. április 10., vasárnap

A költészet mostohagyermekei

with 3 comments
"Az ezerlyukú orgona
fehér egérkéi puha
biliárdgolyók..."
(Szilágyi Domokos)

Nem tudom meghalni látszik-e de mellőzésben,netán éppen lenézésben részesül a szabad vers,terjedelmes testvérével a prózaverssel együtt. Pedig hát e feltört formája minő szárnyalásra ad lehetőséget a kiszabadult gondolatnak,mely lerázta rímek béklyóit.Nincs ellenvetésem a kötött formával szemben,nem a hexaméterek, jambusok hatalmát akarom ingatni,csupán több figyelmet kérek műfaji szeretteimre.Mert,bár még elolvassák sokan Rimbaud vagy Baudelaire a formát feldobva szabadon szárnyaló verseit,mégis kevesen vallják őket kedvenceiknek. A műfaj nagy magyar művelőjét Nagy Lászlót is kevesen kedvelik,Somlyó György sem örvend nagyobb figyelemnek. A digitális média nyújtotta lehetőségek sem segítik a műfajt. Kevesen,legalábbis a kelleténél kevesebben olvassák Borsodi L. László lélegzet elállító szépen kiterített epikai verseit,mint a "Mozdulatlan","Nem vagy","Tükörbe".Talán a műfaj sajátossága okolható,a prózavers nem tömör,a ritmus-rím dallamosságával szól,hanem az alkotói gondolatok fellazulását,a költői motívumok bátrabb elhelyezését. Milyen szép is a műfaj gyöngyszeme: "Himnusz az éjszakához".Csak vesztére, valóban a hosszúsága is prózai.
A rengeteg irodalmi portálok garmadában hiába keresem,nem találom művelőjét.
Szabad verset itt-ott még írogatnak.Lehet,hogy többen is olvassák Whitmant,vagy Kassákot. Kortársakat is számon tartunk,mint Marsall László,vagy a vajdasági költő, Tolnai Ottó. E téren bár talán politikai tevékenysége miatt az erdélyi irodalom kitagadta,de elismerésre méltó Szilágyi Domokos költészete. Talán az avantgard végső elkopásának jelei mutatkozna, a szimbolizmus veszte ez a jelenség? Pedig a szürrealista nézetek igenis fellendülőben vannak,csak ezt a mai költők nem igénylik. Hallottam olyant egy felolvasó esten,hogy a vers és próza határának elmosódása a szép vers halálát jelenti.Miért jelentené azt? Nincs szép szabad vers? Kérném egy példának elolvasni Marsall Lászlótól az "Elhasadt idő"-t.( E vers egy másik jelentkezésem célja). Kötött vers is csak az lehet szép,mely a költő legmélyebb bensőjéből tiszta forrásként fakad,ellenben gyakran olvasni agyonmunkált, megszenvedett,kínba szőtt rímeket.Sokszor már jajong a gondolat,a képsor a ráfeszített formától,pedig szabadjára engedve talán szebben szárnyalna.

Nem szeretnék félreértést,nem a kötött versforma ellen lázongok,hanem a szabad vers és a próza-vers mellett állok ki, egy Tolanai idézettel:
"a homály ölének
könnyes ormú
kis sztalaktitjaival
kúszok feléd..."
A pontozás elhagyása ne zavarjon meg senkit.Ez is a szabad vers jellegzetes kelléke ezáltal nyújtva lehetőséget az olvasónak,hogy kedvére értelmezhesse a költői képeket,az alkotói szándékot,üzenetet.
Úgy gondolom a Költészet Napján kevés figyelmet szentelhetünk a szabad versre is. Nem fog ezáltal senkinek csorbulni a kötött versformák iránti alázata.




3 megjegyzés:

  1. érdekes, elgondolkodtató a cikked. Igazad is van. A szabadvers épp oly szép mint a kötött-formájú.
    Én egy veszélyt látok csak. A ma költője azt a prózáját, amit nem tud sehova se besorolni /esszé, cikk, novella..stb/, versformába tördeli, elhagyja a központozást és így "adja el" a gondolatait.
    Szóval a prózavers is elsősorban VERS legyen..és ne próza versnek tördelve. Tudom, vissza fogsz majd kérdezni, hogy mi is a vers tkp? És én majd nem tudok válaszolni, mert lexikális meghatározása is azt mondja próza rövid sorokba tördelve /még említ persze mást is...sokat...de lényeg ez/.

    VálaszTörlés
  2. Fontos az is, amit Imre ír, de én most elsősorban nem erre akarok kitérni.

    György, írásoddal nem tudok egyetérteni, mégpedig azért, mert én amerre jártam irodalmi portálokon, rengeteg szabadverssel találkoztam, és rengeteg panasszal, hogy ez a forma mennyire teret hódított, a klasszikus verselés pedig mennyire háttérbe szorult. És a saját tapasztalatom is ez. Akár ezen az oldalon is rengeteg szabadverset lehet olvasni.
    Ha jól emlékszem hozzánk Vörösmarty és az ő generációja vezette be a szabadverset, mint olyat és azóta egyre népszerűbbé is vált, és most éli virágkorát.
    A szabadversnél arra kell inkább figyelni, amit Imre írt: nem verssorokba tördelt próza, illetve rímektől egy vers nem lesz vers stb. Ezek sokkal égetőbb kérdések, problémák.
    A szabadversek helyett és sokkal nagyobb veszélyben látom a szimbolikus verseket. Ma már nem szokás gondolkodni, illetve, ami nem szájbarágós, egyértelmű, lebutított, azt irtják. Na, ez valóságosan nagy gond!

    VálaszTörlés
  3. Mindkettőtöknek igazat adok.Lehet Balázs,hogy feljövőben a szabad vers napja,bár én így is kevesellem,ám nekem az fáj inkább,hogy ezt a formát egyre kevesebben olvassák. Lehet,hogy sokan rákattintanak egy oldalra,s mihelyt szabad verset látnak mennek is tovább.Érdemben kommentelő meg alig akad.A kötött vers viszont gyakrabban olvasásra -elbírálásra kerül,még akkor is ha lerí róla,hogy a rímek forcepsszel születtek.

    Köszönöm,hogy olvastatok.
    Tisztelettel,Gyuri

    VálaszTörlés

► Üzenőfal / Kiajánló: itt osszthatod meg az által ajánlott műveket!


Üzenőfal használat: A fenti gombok segítségével be tudtok jelentkezni. A "Guest" opció azt jelenti, hogy egyszerűen csak begépelitek a neveteket.