Tisztelt Szerők, Látogatók!

A Láncolat Műhely weboldalának munkáját 2017 szeptemberétől a Comitatus internetes irodalmi folyóirat (www,comitatusfolyoirat.blogspot.com) váltja fel.
A továbbiakban közlésre szánt írásműveket, egyéb alkotásokat a comitatusfolyoirat@gmail.com email címre várunk. A megadott elérhetőségen az itt megismert kritikusok bírálják el a küldeményeket és reagálnak a küldött anyagokra.

Szinay Balázs,
főszerkesztő

2011. április 10., vasárnap

Kopjafáim

with 7 comments
Kopjafaerdők a Szent Mihály-hegyen.
Nőnek, nőnek,
életképnek
égre vetülnek.

És hullnak a vitézek -,
Galícia gidres-gödrös határának túlélői,
a vörös pokolban mégis megfojtottak,
kelevéz-igán meghurcoltak,
az erkölcs-csatában mégis győztesek.

Apám sosem gyónt,
egyenesen az Úrral intézte
vértől piruló lelke bocsánatát,
s esténként el-elidőzött az esztelen rémképen:
vöröszászló-nyél fúrta át életét,
lyukat hagyott,
akár a széltől kibontott
mundérján átsüvítő orosz golyó.

Ő is a hegyre költözött.
Most messze lát.
A múltban időz? A jövendőbe vágyik?

És lehajtja fejét:
ne, ne lássa a vak jelent
s a torz szabadság kintornásait!

Kopjafaerdők a Szent Mihály-hegyen.
Nőnek, nőnek,
fényösvényeikkel
a lelkemre vetülnek.




7 megjegyzés:

  1. Nagyon szép.
    Ám nekem nem olyan versforma.
    De képei és mondanivalói ezt nekem ellensúlyozzák.

    VálaszTörlés
  2. Szabolcs, Éva,
    köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  3. Szimpatikus, de helyenként fura. Többször is olvastam, hogy összerakjam magamban. Még mindig nem sikerült teljesen.
    Annyit tudok, hogy ez itt nekem fura:
    "életképnek
    égre vetülnek"

    Ezt sehogy se tudom értelmezni, fák, amik az égre vetülnek életképnek...

    A második vsz. számomra teljesen kiesik, nem igazán értem, hogy jön a mondanivalóhoz.

    A harmadik vsz.-nál visszatérek a tartalomba.

    Utána már csak az a gondom, hogy itt miért van kettőspont:

    "És lehajtja fejét:
    ne, ne lássa a vak jelent"

    Itt jobb lett volna valami más nyelvi megoldás szerintem.

    Összességében az egész nem rossz, csak valahogy nem áll össze szerintem. Pontosítani, csiszolni, árnyalni kéne. Talán közvetlenebbre is lehetne fogni a szöveget, hogy ne legyen ilyen nehéz.

    VálaszTörlés
  4. - Petőfit már nem lehet megkérdezni, mit akart mondani: "jegyezd vele az égre örök tanulságul"
    - nem csak egyszerű fák, hanem KOPJAFÁK ( a kopja mint szimbólum, a kopjafa ugyancsak...)
    - a 2. vsz.-nál kezdődik az életkép a múltból... Pl. a kelevéz-iga megfejtéséhez az ókor történelmének ismerete kelletik és némi képzettársítás

    A vers így jó, ahogy van! Akinek nem áll össze, az nem is tudja, hogy miről beszélek. Voltak - többnyire az erdélyi irodalmárok! -, kik megértették teljes egészében.

    Egyetlen versemet sem csiszoltam, nem is fogom, nem vagyok poéta! :)

    VálaszTörlés
  5. Fura, én határozottan emlékszem, hogy itt is kértél javítást. De, te tudod. Véleményt azért gondolom lehet írni.:)
    Szerintem egy vers akkor igazán jó, ha a hülye is megérti és mégis színvonalas is. Ezt József Attila is meg tudta oldani. A többi kuriózum.

    VálaszTörlés
  6. Kedves Balázs,

    emlékezetem szerint nem kértem javítást, bár az én 58 éves memóriám csalóka... :)

    Véleményt nemcsak lehet írni, hanem nagy szükség van minden olvasó visszajelzésére is. Ezért mindenkiét hálásan megköszönöm, a tiedet szintén.

    Amit József Attila meg tudott oldani - ugyan nem mindegyik versében! -, arra egy feketeerzsi képtelen! Így hát marad a kuriózum! :)

    VálaszTörlés

► Üzenőfal / Kiajánló: itt osszthatod meg az által ajánlott műveket!


Üzenőfal használat: A fenti gombok segítségével be tudtok jelentkezni. A "Guest" opció azt jelenti, hogy egyszerűen csak begépelitek a neveteket.