Tisztelt Szerők, Látogatók!

A Láncolat Műhely weboldalának munkáját 2017 szeptemberétől a Comitatus internetes irodalmi folyóirat (www,comitatusfolyoirat.blogspot.com) váltja fel.
A továbbiakban közlésre szánt írásműveket, egyéb alkotásokat a comitatusfolyoirat@gmail.com email címre várunk. A megadott elérhetőségen az itt megismert kritikusok bírálják el a küldeményeket és reagálnak a küldött anyagokra.

Szinay Balázs,
főszerkesztő

2011. április 9., szombat

Nekem a vers...(naplójegyzet)

with 4 comments
Eszmélésem óta életem, mindennapjaim része a vers, az irodalom. Emlékeimben ma, fél évszázaddal később is él egy piros posztósapkás, alig három éves kislány, aki – unaloműzőként - a véget nem érő, hosszú úton, amely a kis vidéki állomásról vezetett a faluba, mondókázással múlatta az időt, türelmesen bandukolva édesanyja mellett:

„Nyárfás úton süt a nap,
minden gyerek könyvet kap…”

A folytatásra, sajnos, már édesanyám sem emlékszik, s hogy mondókabéli álmom megvalósult-e, és megkaptam-e az áhított könyvet akkor, jutalmul a hosszú, fárasztó gyaloglás után, arra meg én nem emlékszem, csak sejtem, hogy megtörténhetett a csoda. Igen, csoda, hiszen számomra már akkor csoda volt ismerkedni a mondókákkal, gyermekversekkel, amelyek aztán esténként, ha a mama dolgozni indult, az ő hangján, őt idézve keltek dalra becsukott szemeim mögött. Bársony hangját idézve altattam magam az aznap tőle tanult kis versikékkel, és úgy aludtam el, hogy álmomban fogtam a kezét…
Soha nem tudom megköszönni neki, hogy az emberfeletti munka, a házépítés, a kényszerű idénymunkák miatti hosszabb távollétek, a néha emberfeletti küzdelem ellenére a család létéért, amikor csak tehette, maradék idejében versekre tanított.
Így aztán, mielőtt hat évesen iskolába mentem, nem volt furcsa a néhány évvel idősebb, már iskolás, nagylány nővéremhez családlátogatásra érkező tanító néninek, hogy az elsős olvasókönyvből folyékonyan olvastam el az általa kiválasztott olvasmányt. A címére is emlékszem, és a betűkre, képekre: „Cili iskolába megy. Sáros lett a cipője…”

Az iskola számomra a csoda-ország volt. Boldogan koptattam lépcsőit, ma sem feledve a drága Várnagy Ili nénit, első tanítómat, és a többieket, akikhez úgy lehetett odabújni apró titkainkkal, mint édesanyánkhoz szerettünk volna, aki szegény éjjel-nappal dolgozott, ahogy a papa is. Feledhetetlen estéink voltak olyankor, amikor mindannyian otthon voltunk, különösen, ha a nagymama, anyai nagyanyám is ott volt nálunk, aki gyakran jött el vigyázni ránk a szomszéd faluból, erdőn-mezőn át, gyalog, éjszaka indulva, hogy hajnalra odaérjen hozzánk - akár a tündérmesék életre kelő, ráncos arcát kendő mögé bújtató, jóságos, öreg tündére.
Ültünk a hatalmas konyhában, ami később az egyetlen szoba lett - én a kecskelábú asztal alatt, a többiek az asztal körül, és hallgatták a véget nem érő „színjátékot” - olvasást, versmondást, dalolást - amit a nővéremmel egymás szavába vágva „előadtunk”.
Nem hiányzott a televízió, amiről akkor még azt sem tudtuk, hogy létezik.
A felső tagozatban már minden iskolai ünnepélyen verset, prózát mondtunk Marikával - volt, hogy ketten, együtt is. Ács László tanár úr pedig felismerte, hogy ez életünk fontos része, ápolni, fejleszteni kell a bennünk szunnyadó mélységes irodalomszeretetet. Így aztán a létező összes szavalóversenyen indultunk az ő felkészítése mellett, és ő volt az, aki aztán sorra a kezünkbe adta a nagy költők, írók műveit, úgy, hogy gyakran a kis falusi könyvtárban is ott ült velünk, hogy segítsen válogatni.
Gyönyörű idők voltak. Dalolt a lelkünk, pedig a két váltás mackónadrágon kívül szinte nem volt más ruhánk - kivéve persze az egy váltás ünneplőt, a matrózruhát, hatalmas fehér gallérral.
A középiskolában aztán folytatódhatott kalandos, önfeledt utazásom az irodalomban. A nagyvárosban már irodalmi körök vártak, és életemet továbbra is kitölthette az, amiért érdemes volt minden nap felébredni: egy-egy újabb költemény megismerése, meghallgatása neves előadóktól, irodalmi estek, és végre könyvek, igazi verseskönyvek, amelyek már a sajátjaim voltak, és szerencsére, egyre szaporodott a számuk. Azóta is szívmelengető érzés a lakás könyvespolcán megtalálni a hetvenes években néhány forintért vásárolt, ma már szinte megfizethetetlen ritkaságokat.
Aztán a könyvespolcon gyűlő kincsek rejtelmei elvarázsolták szerelemre ébredő lelkemet, és nem sokkal később gyermekeimet is, szerencsére.
Soha egyetlen alkalommal sem okozott gondot a házi feladatul kapott irodalmi, vagy történelmi „gyűjtőmunka” számukra sem, hiszen csak keresgélni kellett kicsit a lakásban már-már minden szabad helyet elborító könyvek között.
Nekem, nekünk a könyvek, a versek, az irodalom szorosan az életünk része volt mindig. Jó volt így élni. Nem is értettem soha, hogyan kerülhettem a pénzügyi életbe munkám során.
Aztán, a végtelennek tűnő, életigenlő, meghitt boldogságot egycsapásra porig zúzta a sors kegyetlen próbatétele, Zoli fiam elvesztése, hogy azután a gyászban megfagyott, riadt, halálvágyó lelkemet visszatántorítsa a hűséges társak, a versek közé - most már tudom, örökre - úgy, hogy észrevétlenül a tollat is kezembe rejtette, és a fájdalomba nem hagyott belehalni, hanem helyette írásra késztetett.

Leveleket, botladozó rímeket írtam Zolinak naponta, a temetői szívet tépő emlékezések, „beszélgetések” után. Így volt ez hosszú évekig, mígnem életem másik csodája, Orsi lányom elárulta: babát vár.
Egycsapásra megváltozott minden a lelkemben. Kergetőző mondókafoszlányok, gyerekversikék vették át agyamban a fájdalmas emlékezés, a makacsul belém költözött gyászos dallamok helyét, vagy legalább is helyet kerestek maguknak konokul, és találtak is, szerencsére.
Azóta - ma már négy éves - unokámnak, kicsi Mirának is írok mondókákat, gyermekverseket, aki időközben megérkezett a Földre, és szívünkbe az általa hozott új csodával visszaköltözött a szavakkal el nem mondható boldogság.
Ha nézem ezt a csöpp csodát, és édesanyját, szétfeszít a szeretet, örömöm határtalan. Ha átkarol a kislányom, és együtt nézzük az álmában mosolygó, kicsi Mirát, boldogságom megsokszorozódik.
Ám mégis hagyom, hogy a fájdalmas könnyek néha összegyűljenek a szemem sarkában, ha a fiamra gondolok. Lányommal ma már szavak nélkül is értjük egymást… Mira születésével ő is megértette, miért párás a szemem akkor is, ha mosolyogva altatódalt énekelek a kislányának, aki még parányi emberke, mégis - és máris - mondhatatlanul sokat tanultam tőle: mosolyogni, örülni újra, önfeledten, és hálát adni neki, a sorsnak, és Istennek, hogy érkezésével megismerhettem létünk új csodáját, igazi értelmét, miközben szinte észrevétlenül elengedtem Zolit végtelen útjára. Mira érkezésével újra élek.
Azóta együtt adózunk nagy-nagy szeretettel az irodalomnak. Már most nagyon szereti a könyveket, és tudom, így lesz ez mindig.

Nekem a versek, a könyvek, az irodalom élet és halál. Nekik köszönhetem, hogy hálás vagyok létemért - még ha megmutatta kegyetlen arcát is - és nem hívom, de nem is félem már a halált. Nekem a rím, a versritmus a lét dallama - boldogság, és a fájdalom muzsikája.
Egyszer olvastam egy véleményt a rímes és szabad versekről. A kritikus valahogy így fogalmazott: „a vers írója kierőszakolja magából a rímeket, feláldozva a mondanivalót is…” Én erről másképpen vélekedem. Lelkem hangjait ha versbe szedni készülök, előtte már hosszan muzsikál bennem az örömteli ritmus, vagy - szinte ösztönösen - szomorú dalra kél a bánat, majd lágyan köréje gyűlnek a sorok.
Nem érzem soha úgy, hogy rabságban tartják gondolataimat a rímek, a ritmusok, de alázatos szeretettel olvasom a szabad verset is, és ma már tudom: a vers, az irodalom szeretete létünk értelme lehet: élni segít, és meghalni tanít.

Nekem a vers a lelkem is.

verssé váltan

a vers zenéje
életzene
holt lelkek
árny-tánca sejtelmes
éteri muzsikára
felemel néha
majd elringat lágyan
elporladsz dallamában
végtelen térben
leszel a minden
elégsz a fényben
foszló időben
semmivé olvadsz
egyesülsz ütemére
a mindenséggel
dallammá váltan
ringsz a szavakban
lebegsz a lét felett
fénylő magasban

meglátod magad
kék éj-tükörben
verssé váltan
álló időben




4 megjegyzés:

  1. Szép üzenet, lelkemből szóló, mondjanak bármit.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon örülök, hogy olvashattam ez tőled. Kivételes élmény, kivételesen szép megfogalmazásban. Tiszta és bensőséges írás.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen, hogy itt voltál, Éva. Örülök Neked.

    VálaszTörlés
  4. Örülök véleményednek, Balázs, köszönöm, hogy elmondtad.

    VálaszTörlés

► Üzenőfal / Kiajánló: itt osszthatod meg az által ajánlott műveket!


Üzenőfal használat: A fenti gombok segítségével be tudtok jelentkezni. A "Guest" opció azt jelenti, hogy egyszerűen csak begépelitek a neveteket.