Gyakran írok a jelenről, mert egy rendkívül tanulságos kor ez, ezen kívül szeretek benne élni. Ennyi információhoz és tanulási lehetőséghez, mint ma, sosem jutott még az ember. A tanulási folyamat konzekvenciája egyszerű: felhalmozni annyi tudást, amennyit csak az ember bír, azért, hogy végül a bölcs megfejtse, semmi szüksége a tudásra. Azonban idáig a legtöbben nem mennek el. A felismerés kétségtelenül terhes, a hatalom nagy úr. Tudással rendelkezni ma befolyást jelent, a befolyás érzékelése pedig mindennél fontosabb a biztonságérzethez, hisz ettől érezzük úgy, hogy megéri élni és mindennap tenni egy adott célért.
A szanszkrit védanta szó azt jelenti: a Védák vége, a Védák tanításának csúcsa, egyes Véda magyarázatokban, szélesebben értelmezve azonban nemcsak a Védák végéről, hanem a tudás végéről van itt szó, hiszen olyan filozófiai kérdés nincs, amivel a Védák ne foglalkoznának. Ez nem pusztán egy információ, egy közlés, hanem analógia is. Mégpedig annak analógiája, hogy létezik olyan tudás, mely minden kérdésre választ ad és e tudásnak van vége is, a vége után pedig szükségszerűen következik valami, nem pusztán a semmi, a vég.
Pedagógiai alapvetés, hogy a pedagógia célja az, hogy megszűntesse önmagát. Ez annyit jelent, hogy amikor a személyiség már teljesen kifejlődött, a pedagógiának nincs több dolga. Mivel az egész létezés egyfajta pedagógiai eszközként és folyamatként fogható fel, ezért azt mondhatjuk, hogy a létezés célja az, hogy megszűntesse önmagát. A tudás vége, a pedagógiai folyamat vége. Persze itt nem a létezés teljes megsemmisüléséről van szó, hanem csupán jelen formában való megszűnéséről és egyben magasabb szintre emelkedéséről. A szanszkrit ezt a moksa fogalmával írja le. A moksa annyit tesz: megszabadulás anyagi köteléktől, a matéria fogságából, egy magasabb tudatosság elérésével. Egyén és társadalom levet minden olyat, amire önmaga helyzetének behatárolása és az univerzummal való összhangjának megteremtése szempontjából semmi szüksége nincs. Aztán nem tesz egyebet, hacsak azt nem, hogy igyekszik megtartani azt, ami ez után a lemeztelenedés után számára felragyog. Osho ezt a folyamatot így fogalmazta meg: „A tudás információ, a bölcsesség transzformáció, egy átalakulás. A tudást másoktól kaptad, a bölcsesség viszont a tiéd. A tudás az egót táplálja, bölcsesség viszont csak ott van, ahonnan az ego már eltűnt.” A buddhizmus a bölcs léthelyzetére azt mondja, hogy ez a buddhi, buddha-állapot, a nirvána, vagyis elsősorban a megvilágosodás, másodsorban pedig a nem lét felismerésének állapota. Jézus viszont egészen másfajta értelmezést használ, szerinte ugyanis, nagyon is a lété, méghozzá a krisztus-tudat által, a mennyek országának eljöveteléjé, másképpen a szeretet felszínre törése. Ugyanezt az állapotot fejezik ki a latin eredetű illumináció szó, mely szintén megvilágosodást jelent, és ide rokonítható a védikus irodalomban szereplő maha atmá kifejezés, mely azzal azonosítható, hogy valaki nagy lélekké, felébredetté vált.
Az önmegvalósítás fogalmához ma az ember kétfajta utat társíthat. Az egyik szanszkrit kifejezéssel élve a jnána, a (lexikális) tudásszerzés útja, ezt alkalmazza közel a társadalom 90 százaléka. A tudásszerzés következtében gazdasági és társadalmi siker várható, ha az egyén azt eléri, önmegvalósítását beteljesedettnek érzi. Emelkedettebb szinten az ember a jnána, a tudásszerzés által a világegyetem működését igyekszik megérteni. Mindazonáltal a teljes igazsághoz sosem jut el, mivel az érzékelésen kívül eső létszférák megtapasztalására puszta tudásszerzés segítségével nem képes.
Ez szemben áll a spiritualisták által képviselt út, a bhakti, vagyis a szeretet és a szolgálat útja. A bhaktiban az egyén nem felhalmozza, hanem elveti a (felesleges) tudást és átadja magát a létből kiáramló szeretetnek. Működésének középpontjában már nem az én, hanem a köz áll. Nem magát szolgálja, hanem az istenit és az isteninek végzett szolgálaton keresztül az egyetemeset hozza le e világba, hogy megossza azt másokkal. Ezt az önátadást és önfeladást nevezik a keletiek yogának, vagyis az istenivel való kapcsolatteremtésnek.
Ma jnána-, tudáslicit folyik. Ráadásul a leereszkedő tudásé, nem a felszállóé. Leereszkedő tudás az, ami valakinek az aktuális létmegvalósítási szintjére húz le egy adott tudástartalmat, felszálló tudás pedig az, mely magához húzza fel a befogadót, vagyis elhatározásra, majd tudatos lépések megtételére ösztönzi. A leereszkedő tudás megszerzése és továbbhagyományozása következtében az emberiség tudata fokozatosan veszít korábbi helyzetéből, mivel újra és újra egy egyre alacsonyabb rendű tudásszinthez ereszkedik le.
Tanulás, tudás, ismeretszerzés útján rendkívül sok dolgot képesek vagyunk megtanulni a világról úgy, hogy tulajdonképpen nem ismerjük meg azt. Olyan ez, mint az autókereskedő esete, aki bár minden lehetséges információt fel tud sorolni egy adott járműről az értékesítés elősegítése érdekében, úgy, hogy közben egyetlen percet sem töltött az eladásra szánt autóban. Önmagunk értékesítését mi is mesterien megtanultuk, úgy, hogy közben egy percet sem töltöttünk önmagunkban. A szociológia régóta kutatja a lexikális tudásszerzés következményeit, e kutatások kapcsán pedig két dolgot lehet megállapítani: 1. ez a fajta tudásszerzés hosszú távon a társadalmi és főként a szellemi érdekeket nem szolgálja 2. gazdasági szempontból ugyan hasznos, de csak az egyéneknek (közösségi szinten nem), vagy a társadalom szűk rétegeinek, akik általa érvényesülni tudnak. Az egyéni érvényesülés generálta versenyszellem pedig mindenkiből egyént, és mindenki másból riválist képez. Egyedül ily módon képes az evolúciós elmélet legalább egyetlen tétele érvényt szerezni magának: vagyis az erősebb fennmarad, a gyengébb elpusztul.
Mindazonáltal az elmúlt több tízezer éves spirituális hagyomány tapasztalata alapján sokkal lényegesebb és hasznosabb tételnek bizonyult az emberiség történetében, ha lét-kérdésekről tudakozódott: Ki ő? Mi dolga ebben a világban? Mi dolga a világegyetemben? Milyen összefüggésben áll az ő léte a világegyetemével? stb. Akárhányszor az ember e kérdések felől tudakozódott, léthelyzete magasabbra emelkedett.
A köztudat és a kollektív tudat látszólag átsiklott e kérdések fölött, mivel gyökeres változás e téren a világtörténet folyamán nem állt be. Az embert még az sem érdekli, hogy egyszer meg fog halni. E könnyelműsége valószínűleg eredeti, lelki helyzetének megsejtéséből ered, de ez jelenvilági beli fizikai mivoltán nem segít. Az emberiség életében egykoron jelenlévő holisztikus tudás látszólag elveszett, gyakorlatilag egy szűk csoport emlékezete őrzi és éli, az újabb korban ez a csoport már nem annyira szűk, mivel a degradálódás folyamatával párhuzamban egy ébredési folyamat is kezdetét vette. A dolog irónija mindössze csak abban ölt testet, hogy a modern tudomány egyfajta tudattalan szándékától vezérelve sorra felfedi és igazolja a régmúlt bölcsességének szeleteit. Az elmúlt ötezer év alatt az ember eljutott addig a pontig, hogy laboratóriumi körülmények között is igazolja azt, amit ötezer évvel ez előtt még hitt, élt, tudott, kimondott, mára pedig misztika, mitológia és legenda fecnikkel felcímkézve a közügyeken kívülre söpörte. Valahol, a történelem egy pontján az emberiség szakralitása megbomlott és felszakadt, ennek a súlyos döntésnek az ára pedig nem kevesebb, minthogy így a történelem vége felé visszajutottunk annak kezdetéig. A visszatérés pedig törvényszerű, mivel miután mindent kizártunk, ami nem AZ, végül csak AZ marad.
Aki olvasott már az archaikus korból származó művet, mely írt a ciklikusságról is, azt tudja, hogy ebbe a korba születni egyáltalán nem kiváltság. Ide már csak azok születnek le, akik egészen mostanáig nem ébredtek fel, vagy feladatuk van a felébredésben. E tekintetben az ősi írások más lehetőséget nem ismertetnek.
A végére már csak egy kérdés maradt: Ki az még, aki már az AZ nyilvánvaló megsejtése után még mindig tovább akarja kutatni, hogy mi a nem AZ? Mert a tudásszerzés jelenlegi formája másról nem szól, nem is szólhat.
Hát, ez igen komoly,és tartalmas tanulmány, ami többszöri olvasást követel. Rengeteg gondolatot generál az olvasóban, amit egy belső fegyelemmel lehet végiggondolni. Egy egyetemi tanártól kérdeztem egyszer,hogy miként válik valaki filozófussá.
VálaszTörlésVálasz: Tanuljon meg kételkedni...
A Kromanyont követően, az emberiség folyamatosan kutakodott, próbálta megérteni az alig elképzelhetőt, de a sötétség ma is hallgat.
Minél műveltebb,érdeklődőbb valaki, annál magányosabb.Látónak mondjuk azt, aki az utcán nem megy neki a falnak.Pedig a "Látáshoz" ennek a ténynek vajmi kevés köze van. Ma, az emberek többsége, eszik, iszik, ürít és alszik.
Kezdem megérteni azt a prófétát, aki a tengerparton állva a halaknak prédikált.
Ha valaki eléri a bölcsesség szintjét, vállalva az értetlenek vihogását és az elmagányosodást, az egy bátor ember.
Ha meg valaki meditál, és eszébe villan, hogy hű de rohadtul laza vagyok, az meg egy pojáca.
Budda,Sintó, Védák, Vallások, keresztények, zsidók filozófiák, szekták, mind ugyan azt keresik, csak más megközelítésből.
Irigylem akinek erős hite van,az átsegíti és elfogadtatja vele a tudatlanság kő nehéz terhét.
De most abbahagyom, mert minden olvasás után, oldalakat tudnék locsogni az írásod felvetette gondolataim tömegében, aztán egyszerre írnék mindent, ami az itt látható szájöblögetéssé degradálódik.
Ááá, pedig nekem nagyon tetszik a locsogásod!:))
VálaszTörlésJó lenne elfilózni egy kicsit még!
Szóval, ha van még benned valami, ne tartsd vissza!
Reflektálva felvetéseidre:
1. Filozófus nemcsak abból lesz, aki kételkedni megtanul. Az önmagában még kevés. Kételkedni mindenki tud. De nem mindegy, hogy valaki miben kételkedik. Legalább annyira fontos megtanulni azt, hogy miben kételkedjünk. Ez is hozzátartozik a filozófiához, mint ahogy a bizonyosság is. A filozófia kételkedés a hamisban, bizonyosság az igazban.
2. Az a fura, hogy vannak olyan bölcsek is, akik nem elmagányosodnak, hanem egyszerűen köréjük gyűlnek az emberek. Magyarán csak kicserélődik a társaság és azok veszik körül az embert, akiknek kell. Persze, ezek szintek. Először mindig az elmagányosodás jön, aztán pedig a gyülekező. Ám ahhoz, hogy valaki köré gyűljenek, nem törvényszerű. Mindig maradnak magányos látok. Hogy mi dönti el, hogy ki köré gyűlnek és ki köré nem, azt nem tudom...Logikus magyarázat erre nincs. A nem logikus magyarázatnak meg ott vannak az érzelmek.
Az érzelmek nagyon kemény dolgok. Lehet,hogy az értelem, egy történésből leszűrt egyik konklúziója,amit aztán nem tud irányítani, és mindkettő egyidejű megléte padlóra küldi a halandót, aki értelmén keresztül kénytelen tehetetlenül végignézni saját vesztét.
VálaszTörlésVannak hamis érzelmi igények,pl: Ha egy koldusnak adsz adományt, elsősorban magadnak okozol megrendítöen felemelő jóérzést, hogy lám lám, én milyen jószívű vagyok.
Az érzelmek bajt okoznak zömmel, és ugyanakkor nélkülük egy sivataggá változna az ember.
Ilyesmi az Isten és ördög ügy, a jóság is azért létezhet, mert van rossz is, és fordítva.Egyik sem képes a másikat elpusztítani.
A tanítványaitól körülvett bölcs,aki nem okosabb a másik bölcsnél, azért sikeres, mert karizmatikus egyéniség, ami mágnesként hat.
Mi hamis, és mi bizonyosság.Ennek eldöntése szubjektív valami, mert egy boldoggá avatás esetén, bizonyosságok kellenek, mondjuk egy csodálatos gyógyulás, mikor a beteg feláll a tolószékéből.És ha az illető pszichés alapon produkálta a fizikális tüneteit, és a program okozta lelki megrázkódtatás oldotta a tényt? A hamis és valódi megítéléséhez, hatalmas előtapasztalat kell, és pártatlanság, aminek megléte
fenntartásokkal érvényes.
Az ember, egy viszonylag tompa érzékekkel megáldott főemlős, a fő címet is ő adományozta magának, ami annyiban igaz is, hogy ha egy tehenet veszel alapul...
Rengeteg minden veszi az embert körül, csak nem képes érzékelni. Ezek halk "Hangok", nehéz érzékelni őket. Az agy,meg egy baromira összetett szerkezet, akár be is tud csapni.
Szerintem- nagyképű duma...- az állandó gyanakvásnak akkor is van keresnivalója, ha bizonyossággal találkozunk.
Alcím: "Locsogás 2".
A kettősség (jó-rossz, fehér-fekete stb) az csak e világra és jelen léthelyzetre jellemző. Az abszolútum egynemű. Minél több részre szakadt valami (tehát mindinkább nem egész) annál többnemű, és annál torzabb.
VálaszTörlésAzt egyébként meg a fene megette, ha egy bölcsre csak azért hallgatnak mert szimpi. Ugyanis amint unszimpivé válik, megeheti a kalapját is. Sajnos én itt a problematikát én az álszentségben látom, vagyis abban, hogy csak szimpi emberektől tudunk véleményt elfogadni, nem az őszintéktől és bölcsektől.
Ha a Való Világban mondanak el valamit, annak is hisz a nép, mert sztárolt emberek mondják. Na, ez a gond.
A bizonyosságot megtapasztalni nem lehetetlen dolog. Pont erről szól ez az írás. Csupán az embernek el kell hagynia azt, amivel feleslegesen teletömte a fejét és önmagának kell lennie, ráhangolódva az időtlen világtörvényekre, a természetes erkölcsi rendre. Akin pedig ez sugárzik át, az pártatlan, mert maga a lét is az.
A kételkedés előfutára a helyes meglátásnak, de a végtelenségig nem folytatható. A megismerés szintekre épül.
Köszönöm újabb "locsogásodat"! Nagyon élveztem!:) Lubickoltam gondolataidban, meglátásaidban.
Balázs.
VálaszTörlésHogy egy bölcs szimpi vagy karizmatikus egyéniség, az nem ugyan az. Persze én könnyű helyzetben vagyok,mert egyik állapot sem jellemző rám, és nagy lelki tehervesztés,ha ezt tudja az ember.
Mindig lehangol, mikor hallom például a Kívánságműsort, és ugyan olyan zeneszámokat és prózát, verset kérnek az emberek, mint 60- évvel ezelőtt...
Vagy a trafikban előttem álló pasi, harsány hangon kért egy "SOPHI LIGTIT".
Megsemmisülten távoztam. És ezeknek ír az ember?
Teatyaúristen.
Minden gondolatom pusztába flatulált szó!!!
Egy felnőtt azért nem fújja az orrát a függönybe, mert gyerekkorában megtanították, hogy zsebkendőbe szokás. Neveletlen csak az lehet, akit amúgy neveltek. Akiket sosem neveltek, az tájékozatlanságában halmozza csak a marhaságait. Nagyban szülői hiba, amit még tetéz az iskola.
Aztán így, éles csatakiáltás kíséretében a könnyebb megoldások felé veszi a társadalom az irányt, "Lefelé a szar is gurul" jelszó alatt.
Nagy gyógypedagógiai véna kell ezekhez az emberekhez!
Nézd, azt tény, hogy ezt a népet tudatosan el akarják butítani, és a nép ehhez vígan asszisztál.
VálaszTörlésÉn például szociális területen végeztem és dolgoztam, aminek köze van a gyógypedagógiához, de nehogy azt hidd, hogy ez sokat vet a latba.
Van szint, amin már a jóisten se segít, nemhogy te vagy én. Ugyanis, ha valaki eljutott arra a szintre, hogy azt se ismeri fel, hogy mi a rossz és a helytelen, annak lehet magyarázni.
De, egyébként mindig azt a közeget kell megtalálni, akinek érdemes írni és nem kell mindenkinek írni.
A karizmatikusság (vagyis a nem átlagos képesség) szimpátiát alakít ki, legalábbis a követőkben. Különben nem követnék az illetőt. Szóval a karizmatikusságnak és a szimpátiának mégiscsak köze van egymáshoz. És akkor ugyanott tartunk, hogy csak akkor hallgatnak valakire, ha villant? Akkor miért nem, ha igazat szól?
A felismerésekkel az ember elsősorban egyébként magának tartozik. Nem megváltani jöttünk a világot, hanem felismerni dolgokat, ha pedig felismeréseinkre más is vevő, az csak plusz.
De felismeréseinktől elsősorban egyéni sorsunk fonala változik, a többiek helyett nem lehet élni.
Hát persze,hogy igazad van.Ezek nagyon bonyolult életigenlések tudnak lenni, ha beleássa magát az ember.
VálaszTörlésEgyszer társaságban kérdezte egy zsenike tőlem, hogy mi az én Arc. Poeticám.
Mondtam, megpróbálni mindvégig embernek maradni.
Úgy néztek rám, mint egy hülyére...
Ecce Homo- hogy gonosz is legyek.
Életigenlések? Vagyis?
VálaszTörlésEgyébként az "ember" szót ma valóban nem tanácsos sűrűn hangoztatni, főleg, ha mindenki azt hiszi, hogy az.:))) Persze, hogy nem értik, valaki miért akar ehhez képest azzá válni...
Életigenlés alatt értem, ha valaki akar érteni, kiigazodni, a társadalom illogikus útvesztőiben. Vállalja önmagát, és igyekszik tisztán látni, gyűlölködés és rosszindulat nélkül,amennyire ez lehetséges.
VálaszTörlésVagyis, mer és akar élni, és megérteni.
Hát, valami ilyesmi...