„Világéletemben mindössze két helyen éreztem igazán otthonosan magam: a könyvtárban és a múzeumban. Valójában a kettő között nincs különbség, mindkettő templom, szentély, melyből kincset rabolni nemhogy nem bűn, de egyenesen kötelező és kívánatos. Ilyen kincsek pedig számolatlan hemzsegnek időben és térben egyaránt e szentélyekben, persze ezt csak a beavatottak tudják. Beavatott pedig az, aki ismeri a szentély, a kávé és a cigaretta háromságát. Ő képes érzékei által egyszerre energiát rabolni a tárgyakból, ismeretet az írásos hagyatékból, életesszenciát a jelenlévő emberi lélekkincsekből, élvezetet és életérzést a kávé zamatából és a dohány ízéből.
Ezek
a szentélyek egyszerre ötvözik a temetők, a meditációs termek, a
tudományos laborok és szülőszobák hangulatát, mert valami mindig meghal
bennük, valami megvilágosodik, megint valami pedig éppen megszületik,
egy időben, egy helyen. E szentélyek csarnokaiban a múlt, a jelen és a
jövő egy olyan sajátos szintézise érhető tetten, mely magasabbra emeli a
jelenlévők tudatszintjét. Itt mindig titkokra derül fény. Elsősorban az
ember önmaga számára fedi fel itt titkait, de egyáltalán nem meglepő az
sem, ha ennek tanúi vannak, vagy spontán örömérzetében megosztja azt
mással is. Ugyanis, amikor valaki ráébred valamire, vagy bevall magának
valamit, a lét is nyíltabbá, nyilvánvalóbbá, befogadhatóbbá válik
számára, mely éppen embertársa alakjában vetül ki szíve lelki szemei
elé, melyet meglátva elönti őt a szenvedély vagy a szeretet.
Megmagyarázni kellően és illendően ezt nem tudja, de e problémán hamar
túl is lép, mivel a szeretet okánál sokkal lényegesebb számára maga a
szeretet érzése. Hétköznapi mivoltában pedig ezt keveset tapasztalja.
Léte általában véve zárt lét, a szeretet elhívására érzéketlen. Vágyik
rá, de nem tudja, hogy érje azt utol. A szentélyekben ezen töprengenie
nem kell, ott az önátadás önkéntelen megtörténik. Csupán éreznie
szükséges.
Ahol
egyszerre lüktet a történelem és az ember mindenkori szelleme, az
gyakorlóhely. Egy életérzés gyakorlóhelye, melyből az idők során
hagyomány lett. Van, aki csak azért jár effajta szentélyekbe, hogy ezt
az érzést, ezt a hagyományt újra és újra megélje. Az ilyen látogató azt
figyeli, hogy hogyan hat a múlt a jelen képviselőre. Miként olvadnak
egybe a régi könyvek, vagy az antik kiállítási tárgyak szemlélőikkel.
Tanúja annak, hogy a jelenlét legyőzi az időt, mivel ahol könyv és
antikvitás együtt jelen van, abból a térből az idő egyszerűen kiszorul. A
tanú mindeközben csak figyeli a többit, elvegyül közöttük, vagy
észrevétlen bekuporodik egy sarokba és szemlélődik. A figyelem által
pedig részese lesz a hely atmoszférájának, ezzel együtt tanul, végső
soron pedig egyfajta eksztázist él át, olyat, amilyet máshol nem
tapasztalhat. Ha teheti, ez alatt kávét szürcsöl és cigarettát szív.
Éspedig tudja, hogy tehet-e ilyet vagy sem, mert az ilyen ember
felkészült! Jól tudja, hogy mely szentély meglátogatása előtt kell
elnyomnia a bejárat előtt cigarettáját, vagy, hogy ugyanide mely kávézó
esik legközelebb, aminek ablakából azért már, ha csak kívülről is, de
nyakon lehet csípni a szentélyből nyomokban kiszűrődő atmoszférát. A
szentélyekben tanút a lelkek néma, kifejezéstelen arcok és merev, lassan
mozgó testek mögött meghúzódó tombolása vonzza. Mert itt a felszín
alatt mindenki tombol, ha épp nézelődik, akkor is, ha pedig netán
diskurál valakivel, szintén. Elevenen őrjöng benne a tettvágy és a
tudásszomj.
Az
ilyen atmoszférájú helyeken a kávé íze és a dohány füstje óhatatlanul
is szerelembe esik egymással és kérlelhetetlen, vad szeretkezésbe kezd
az ember szájában. Ezt klasszikus íróink, költőink, gondolkodóink,
mesterink stb. nagyon jól tudták, akik olykor egy-egy gondolategység
papírra vetése közben vagy helyett beleszürcsöltek italukba s hozzá,
hacsak a hamutartó szélén pihenő cigarettavégből ömlő füstöt is, de
magukba szívták. A gomolygó cigarettafüst és a hozzáadott kávékorty
ideális keveredési arányának már külön receptje van ilyen körökben. És
kell is, hogy legyen, hiszen itt olyan rituáléról van szó, melynek célja
a tudat felserkentése. A tudat ily módon történő izgatása az őszi, esős
napok hangulatával egybeszőve szinte követhetetlen mértékű tudatszint
emelkedést garantál. Ebben az állapotban pedig az is önkéntelen elkezd
filozófiai és szakrális kérdésekkel foglalkozni, aki egyébként soha nem
mutatott erre hajlamot. Rákérdez léte értelmére, az ember
történetiségére, a faj múltjára stb. s szalvétákra, zsebkendőkre, jobb
esetben határidőnaplókba, vagy jegyzetfüzetekbe firkálva költemények
kelnek életre, társasági körben pedig dialógusok bontakoznak ki, melyek
által két lélek olyan közel kerülhet egymáshoz, amennyire máskor lehet,
hogy sosem kerülne. Szellemük ilyenkor belefeledkezik a másikéba, s
annak inspirációjára, általa megihletve kifakad. Kiszakadnak tehát
belőle olyan gondolattársítások, tudattartalmak, melyek hétköznapi
magányában eszébe sem jutnának.
Külön
bája van annak, mikor valaki az esőben úgy kénytelen a zivatar elől
futva menekülni, hogy egyik kezében szükségszerűen elhűlő kávét
szorongat, másikban pedig szép lassan kioltódó cigarettát morzsol,
lépésenként igyekezve egyik végtagjával éppen a kávét, másikkal pedig a
cigarettát emelni szájához azzal a céllal, hogy amit lehet, még
hasznosítson ezekből. Ily módon rohanni egy könyvtár vagy egy múzeum
bejárata felé az élet egyik legmegfoghatatlanabb élménye, főleg, ha azt
az ember másodmagával teszi.
Belépve
egy szentélybe pedig rögtön a szerelem vár ránk. Nem véletlenül
találkák népszerű színtere ez. Az ilyen helyeken férfi és nő könnyen
egymásra talál, mert meglátják és meghallják egymást eredeti
lényegükben. A csend, a rend, a megmunkált közeg, a szellemmel átitatott
formavilágból áradó nyugalom melyet e helyek sugároznak egyfajta
intimitást, és bensőséges hangulatot biztosítanak. A könyvtárakban és a
múzeumokban valahogy mindenki szerelmes lesz valamibe. Ki a múltba, ki
az elmúlásba, ki az újjászületésbe, ki a tudásba, ki a jelenbe, ki a
szépségbe, ki pedig éppen mellette álló kedvesébe stb. Mivel e helyekbe
beleköltözik valami olyan, melyből ezek a fogalmak elvitathatatlanul
kiindulnak. Aki még nem volt szerelmes, javasolt, hogy ilyen helyekre
járjon.
A
szentélyekben az emberek mindig egyfajta módon ünnepelnek. Akármilyen
küllemmel ide még a mai napig sem szokás betérni. Íratlan szabály, hogy
ehhez az atmoszférához tartozik valamifajta fennkölt és mindenkitől
elvárt elegancia, ami cseppet sem puszta fennhéjázás, inkább az
építkezni vágyó, méltóságteljes jellem attitűdjének sajátos és vonzó
kifejeződése. Itt a nők hölgyekké a férfiak pedig urakká nőnek. Ebbe a
hangulatba pedig megtorlás nélkül betörni ma sem lehet. E méltóságteljes
hangulathoz hozzájárul egyfajta sajátos illat, mely vagy a régi
könyvekből, vagy az antik tárgyakból, vagy egyszerűen az ódon
épületekből árad, nem tudni pontosan. De biztosan hozzájárul, mivel a
múltat idézi, a múlt pedig valamiért mindig méltóságteljesen hat, mindig
szebb, mint ami most van. Éppen ezért a lélek emlékezete is beindul, az
emberen úrrá lesz a nosztalgikus, múltidéző hangulat, mert az ember
egyébként is szeret az esztétikum világába révedni, még akkor is, ha azt
szubjektív ítélőképessége önkéntelen megszépíti s így tudhatja, hogy
nem teljesen a valóságot észleli. A múltbéli és a távoli mindig szebb,
mert már nem kell, vagy nem lehet kapcsolódnunk hozzá. A múlt egyben
tehetetlen is, sorsán változtatni már nem képes, ezért az ember meg is
sajnálja. Amit pedig az ember sajnál az mindig vonzó.
Én
így látom az embert és a szentélyt, valamint a kettejük kapcsolatához
fűződő kellékek viszonyrendszerét. Számomra percek, legfeljebb órák
állnak rendelkezésre megtapasztalni az életet, ám igazán szerencsésnek
mondhatom magam, mivel egészen halálom pillanatáig azt teszem, ami
számomra a legkedvesebb és a legmesszemenőbb mértékig élvezetes. Csupán
eszköz vagyok, de egy folyamat eleme, az érzék kielégítés része is,
miközben van alkalmam tetszésem szerint kiismerni a folyamat egyéb
résztvevőit. Egy olyan atmoszféra alkotóeleme vagyok, melyen nem fog az
idő. Az általam nyújtott élvezetekhez hasonlót senki sem találhat ebben a
világban. Minőségem egyedi és megismételhetetlen. Akárhányszor vágyom
csábítani, minden alkalommal változatlan élvezetben részesítem az arra
vágyót…” – fejezte be tűnődését a
csészében gőzölgő kávé, miközben jóleső bizsergéssel töltötte el a
testében feloldódó cukordarabka és a pólusait lassan átitató tej
térnyerése. Tűnődésében egész élete és az elődök tapasztalata pergett le
lelki szemei előtt, miközben a csészét szorongató úriember a szája felé
emelte. Lelkében már készült a nyelv, az íny, a fogak stb. legapróbb
zugainak bejárására, hogy aztán a cigarettafüsttel való csókváltás után
végleg a torok felé vegye útját, és a mélybe zuhanjon, ahonnét már nincs
visszaút. Ismét csak kedélyesen és lelkesedéssel vágott neki eme
kalandtúrájának, mert tudta, hogy nyelőcsőbe jutását követően csak teste
zuhan alá a mélybe, s szelleme egy újabb adag frissen lefőzött,
gőzölgő, illatos kávéadagban ölt testet.
0 Hozzászólás:
Megjegyzés küldése